Güney Kore merkezli çelik devi Pohang Iron and Steel Company (POSCO) yeni bir sürece giriyor. Şirketin küresel çapta yeni bir dönüşüme gireceği, özellikle haddelenmiş çelik yatırımlarından çıkacağı ve yönünü otomotiv ve inşaat sektörlerine çevireceği konuşuluyor.
Türk iş dünyasının kulislerinde şirketin, ilk adım olarak Çin’deki fabrikasını kapatma kararı aldığı, ardından diğer ülkelerdeki yatırımlarını da gözden geçireceği dile getiriliyor. Türkiye’de faaliyet gösteren şirket, iç piyasada en büyük pazar payına sahip.
MALİYETLER NEDENİYLE CİDDİ SIKINTI YAŞANIYOR
Türkiye’de paslanmaz çelik ithalatında mevcut yüzde 12 gümrük vergisi uygulanıyor. Bu ürünü hammadde olarak kullanan birçok imalatçı, son dönemde artan maliyetler nedeniyle ciddi sıkıntı yaşıyor. Ticaret Bakanlığı’nın bir yıl önce başlattığı antidamping soruşturması da sektörde belirsizliği artırmış durumda.
Soruşturma süresi sene sonuna kadar uzatılırken, olası bir yüzde 25’lik vergi artışı ihtimali gündemde. Sektör temsilcileri, böyle bir adımın Anadolu’daki üreticiler başta olmak üzere çok sayıda firmanın kapanmasına ve işçi çıkarımlarının hızlanmasına yol açacağı uyarısında bulunuyor.
DEĞERİNİ İKİ KATINA ÇIKARABİLİR
Kulislerde, POSCO’nun olası bir Türkiye’den çekilme sürecini, şirket değerini artırmak için kullanabileceği de konuşuluyor. İddiaya göre, şirket bu dönemde Türkiye pazarındaki en büyük üretici avantajıyla yüksek satış hacmi yakalayarak değerini iki katına çıkarabilir. Bu senaryo, sektörde “fiyatların daha da yükseleceği” endişesini güçlendiriyor.
Sektörün önümüzdeki aylarda kritik bir yol ayrımına girdiği belirtilirken, gözler hem POSCO’nun yatırım kararlarında hem de Bakanlık soruşturmasının sonucunda olacak.